Patologin lausunto Ziran koepaloista saapui

Muutama päivä sitten otettu patologin lausunto saapui tänään 11.12.2015 sähköpostiin. Mummikoiran lausunnossa luki näin:

Lausunto
Tutkituissa näytteissä todetaan runsaasti kasvuvaiheen karvanjuurifollikkeleita, jotka ovat normaalin kokoisia ja
joihin liittyy normaalit rauhaset. Karvatupissa todetaan normaalia ohuempia karvoja, jotka ovat osin
fragmentoituneita. Karvatupet ovat monin paikoin laajentuneet ja keratiinin täyttämät. Toisessa näytepalassa
niiden ympärillä todetaan krooninen tulehdusreaktio.
Löydös viittaa karvanjuurifollikkelien dysplasiaan, johon liittyy tavallisesti perinnöllinen taipumus.
Marjukka Anttila, ELT, Diplomate A.C.V.P.

Eläinlääkäri Ville Suutarin kanssa juttelin puhelimessa ja hän kertoi ettei tähän vaivaan oikeastaan ole lääkitystä. Mahdollisesti kuulemma melatoniini voi auttaa ja nyt se on sitten kokeilu listalla annostuksella: Melatoniini 3 mg alkuun 1 tabletti 2 kertaa päivässä, jos ei apua voi annosta isontaa 2 tablettiin 2 kertaa päivässä. Tauti ei varsinaisesti välttämättä vaivaa koiraa mitenkään, paitsi jos se aiheuttaa usein kutisevia ihotulehduksia.

Jäämme seuraamaan sairauden vaikutusta Ziran elämään. Toivotaan, että tästä melatoniinista jotain apua on, vaikka siihen kuulemma voi mennä aikaa useampi kuukausi ennenkuin mahdollinen vaikutus näkyy. Yritämme myös löytää jostain muualta apua, mitä vain mahdollisesti keksimmekään.

0 vastausta

Jätä vastaus

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!